Saturday, September 10, 2011

အေမ့ေပ်ာက္ခံေသြးရင္း (သို့) ေတာင္ဘက္အစြန္းက ဂ်စ္ပစီမ်ား

            ၿပည္ေထာင္စုဆိုတဲ့အတိုင္းကြ်န္ေတာ္တို့နိုင္ငံမွာလူမို်းစုေပါင္းမ်ားစြာယွဥ္တဲြေနထိုင္ေနျကတယ္။မူရင္းေပါက္ဖြား ရာ ကဲြ ခ်င္ ကဲြလဲြနိုင္ေပမဲ့ အတူတကြေနလာတာျကာေတာ့ အားလံုဟာ တကယ့္ေသြးရင္းသားရင္းေတြ ျဖစ္ေနျကပါျပီ၊ ဒီေတာ့ အားလံုးကိုကြ်န္ေတာ္တို့ကေသြးရင္းသားရင္းတိုင္းရင္းသားညီေနာင္းမ်ားလို့ေခၚေဝၚသံုစဲြျကတယ္။အဲဒီထဲမွာအခိ်ဳကေတာ့ လူမိ်ဳးစုျကီးအျဖင့္ၾကြားျကြားဝင့္ဝင့္အခို့်ကေတာ့လူမိ်ဳးစုကေလးေတြအျဖစ္နဲ့သိမ္သိမ္ငယ္ငယ္၊အခိ်ဳ႕ကလည္းသမိုင္းအစဥ္ လာျကီးမားစြာနဲ့အခ်ိဳ႕ကေတာ့သမိုင္းမွာမထင္မရွား။ဒီလိုနဲ့အေတြအေခၚမတူ၊ ဓေလ့ထံုးစံကဲြသူေတြထံုးစံအတိုင္းအျငင္း ပြားျက ရန္ျဖစ္ျကအာဃာဓထားျကရန္ညိွုးေတြပြားျကနဲ့ စစ္ေတြတိုက္လူေတြသတ္ျဖစ္လာခဲ့ျကတာသမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ နွစ္ေတြေထာင္ ခီ် ခဲ့ျက ပါျပီ။
                    ဒီလိုရုန္းရင္းကန္ရင္း တခါက အေမ့အေပ်ာက္ထားခံခဲ့ရဖူးတဲ့ လူမို်းစုေလးေတြထဲက အခ်ိဳ႕ကိုေတာင္ အခု အေျခ ခံဥပေဒမွာကိုယ္ပိုင္အုပ္ခု်ပ္ခြင့္ရနယ္ေျမေတြအျဖစ္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားလာရတဲ့အထိ ျဖစ္လာတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ရိွ ကြ်န္ေတာ္ တို့ေနထိုင္ေနျကပံုကဗမာအမ်ားစုကလည္း ရွမ္းရြာထဲမွာဝင္ေနထိုင္ျကသလို ရွမ္းအမ်ားစုကလည္း ပအိုဝ့္၊ပေလာင္ ရြာေတြ မွာေနျကတယ္။ မြန္ေတြအမ်ားျကီးက ကရင္ရြာေတြထဲမွာေနေနသလို ခ်င္းေတြအမ်ားျကီးက ဗမာနယ္လို့ေျပာရမဲ့ ဝက္ထီး ကန္လို ေနရာမို်းမွာေတြေနရျပန္ေရာ၊ တခါကခ်င္ေတြရဲ့ ဗန္းေမာျမို့မွာ ရွမ္းေတြအမ်ားျကီးေနျကျပန္တယ္။ ဒီေတာ့ ငါ့ အမိ ဆိုတဲ့အစဲြမာနေတြ ျမင့္ေနသမွ် ျပႆနာေတြက ဆက္ရိွေနျမဲ ယမ္းေငြ့ေတြက လႊမ္းမိုးေနဆဲ ....
          ဒါေပမဲ့ အဲဒီေလာကရဲ့အမိွုက္ ဇာတိပုညဂုဏ္မာနေတြကင္းရွင္းျပီး ေလာကျကီးကိုအေကာင္းျမင္တဲ့စိတ္နဲ့ ရွင္ သန္ေန တဲ့ လူမို်းစုေလးတစ္စု ကြ်န္ေတာ္တို့ နိုင္ငံမွာရိွပါတယ္။ သူတို့ဟာ ျမန္မာ့သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ ဘယ္တုန္းကမွ မွတ္ တမ္း အ တင္မခံခဲ့ရျခင္းကိုလည္း အားမငယ္ခဲ့ျကဘူး၊ သူတို့ရဲ့စားက်က္ေတြထဲတပါးသူေတြဝင္ေရာက္လာျပီးလာေရာက္ ရွာေဖြ စား တာကိုလည္းခြင့္လြတ္စိတ္နဲ့ျကိုဆိုတယ္၊ သဘာဝတရားကိုဆန့္က်င္ျပီးမျကီးပြားခ်င္သလို၊ သဘာဝတရားကိုကိုယ္ ပိုင္ လုပ္ သူေတြလည္းဆန့္က်င္တယ္၊ ေဘာင္ခက္ထားျခင္းကိုရွာင္ကြင္းျခင္းနဲ့ဆန့္က်င္ျပီး၊ ထိတ္တိုက္ရင္ဆိုင္နည္းကိုသမိုင္း စဥ္ တစ္ေလွ်ာက္ရွာင္ရွားခဲ့သူမ်ားျဖစ္ျကတယ္။
       သူတို့ကေတာ့ ပင္လယ္ျပင္ျကီးထဲမွာ ေလွတစင္းတက္တစ္လက္ရိွရင္ အသက္ရွင္နိုင္ျပီဆိုတဲ့ ျမိတ္ကြ်န္းစုက ဆလံု လို့အမ်ားသိတဲ့ ေမာ္ကင္းေတြပါဘဲ ....
                                           
ေမာ္ကင္း (သို့) ဆလံုတို႕၏မူလအစ

           ဆလံုေတြက သူတို့ကိုယ္သူတို့ ေမာ္ကင္း (Maw-Ken) လို့ေခၚေ၀ၚသံုးစဲြျကပါတယ္။ ဘာအဓိပၸါယ္လည္းလို့ေမးရင္ ''ေရေပၚေနတဲ့လူ'' လို့ လြယ္လြယ္ျပန္ေျဖတတ္ျကေပမဲ့ အဓိပၸါယ္ကအေတာ္နက္ရိွုင္းလြန္းလွပါတယ္။ L'maw  ဆိုတာက နစ္ျမုတ္တာကိုေခၚၿပီး O'ken ဆိုတာ ေရငံ ကိုဆိုလိုတာပါ။ ဒီေတာ့ ဆက္လိုက္ရင္ ''ေရငံမွာနစ္ျမုတ္ျခင္း'' လို့ အဓိပၸါယ္ေဖၚ ရမွာပါ။ ကမၻာေပၚမွာ ဘယ္လူမိ်ဳးမွ ဒီလိုေခၚေ၀ၚသံုးစဲြမွာမဟုတ္ပါဘူး၊ ဒါဆိုဘာလို့ သူတို့ကိုယ္သူတို့ ဒီလိုေခၚရသလဲ ....
           ဒီေဒသကို လြမ္းမိုးတဲ့ ဗမာေတြ မြန္ေတြက သူတို့ကို ''ဆလံု''လို႕ေခၚၾကတယ္ ဘာလို့ဒီလိုေခၚသလဲ ဘယ္သူမွ မသိပါ။ ဗမာေတြကို ''ေနာင္'' လို့ ဆလံုေတြကေခၚၿပီး မေလးကို ''ဘာတိတ္'' လို့ေခၚပါတယ္၊ ထိုင္းေတြကိုေတာ့ ''ဆင္း''တဲ့။
ဗမာကို ''ေနာင္''လို့ ဘာေျကာင့္ေခၚမွန္းမသိေပမဲ့ မေလးကို ''ဘာတိတ္''ေခၚသံျကားေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႕ ပါတိတ္ ထမီ လို့ေခၚတာကိုသတိရမိပါတယ္။ ''ဆင္း'' လို့ထိုင္းကိုေခၚတာျကေတာ့ အရင္ Siam နိုင္ငံေတာ္ကို ရည္းညႇြန္း တယ္ လို႕ ခန့္မွန္းလို့ရပါတယ္။ (ကြ်န္ေတာ္တို့ ေအာက္ျပည္သားေတြက ထိုင္းေတြကို သွ်မ္းလို့ေခၚေ၀ၚၾကပါတယ္)။ ထိုင္းေတြက ဆလံုေတြကို Chao Ley ''ေခ်ာင္ေလး''း) (ပင္လယ္သူ-ပင္လယ္သား) လို့ေခၚၾကပါတယ္၊ ကြ်န္ေတာ္တို့ ဆလံု လို႕ ေခၚၾကတာတာ ဒီကေနဆင္သက္လာတာလားမသိ ....
           ဆလံုေတြကို ပထမဦးဆံုးစိတ္ဝင္တစားနဲ့ သုေတသနျပဳသူေတြက ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳေတြပါ။ သူ တို႕ ဟာေရငံ မွာနစ္ျမုတ္ျခင္း ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ကို အထူးစိတ္ဝင္စားျကပါတယ္၊ ဘာလို့လည္း ဆိုေတာ့ ဟိုး ေနာင္ခတ္ က ျကြင္းရစ္တဲ့ လူေတြမ်ားလားဆိုျပီးေတာ့ေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဆလံုေတြဟာ  Austronesian အုပ္စုဝင္ေတြ ဆိုတာသိလာျကပါတယ္။ မေလး-အင္ဒို-ဖိလိစ္ပင္းနဲ့ ေပၚလီနီးရွန္းေတြဟာ ဆလံုေတြနဲ့ အမို်းအနြယ္တူေတြ ပါ။ တ ခါက ျမန္မာသမိုင္းပညာ ရွင္ တစ္ေယာက္တင္သြင္းတဲ့ စာတမ္းတစ္ေစာင္မွာ ဟိုးသထံုေခတ္က သုဝဏၰဘူမိကို ပင္လယ္က ဘီလူးျကီးေတြ လာတိုက္လို့ အာေသာကမင္းျကီး ေစလႇတ္သာသနာျပုတဲ့ အရွင္သုဏၰနဲ့ အရွင္ဥတၲ့ရ တို့၂ပါးဟာ ရတနသုတ္နဲ့ အာဋာဏာဋိယသုတ္ကို ရြတ္ဖတ္ျပီး ေမာင္းထုတ္ခဲ့ရတယ္ဆိုတဲ့ ပံုျပင္ထဲက ပင္လယ္ထဲက ေရဘီလူးေတြဆိုတာ ဆလံုေတြကို ရည္ညႇန္းဟန္ရိွတယ္လို့ သံုးသပ္ထားပါတယ္၊ ျပီးေတာ့ သူက ဘီးလူးကြ်န္းဆိုတာ အရင္ကဆလံုေတြေနခဲ့တဲ့ ကြ်န္း တစ္ ကြ်န္းျဖစ္နိုင္တယ္လို့ေတာင္ ဆဲြေရးသြားပါေသးတယ္၊ ဒါေပမဲ့ ဘာအေထာက္အထားမွမရိွပါဘူး။ ျဖစ္နိုင္တာက ဟိုးအရင္က ဆလံုေတြဟာ တနသၤာ ရီ ကမ္းေျမွာင္နဲ့ ကရာကြ်န္းဆြယ္ဆက္တို့မွာ ေနထိုင္ခဲ့ရာက ျမန္မာနဲ့ မေလးေတြေျကာင့္ ပင္လယ္ထဲ ဆင္းခဲ့ ရ သူေတြ  ျဖစ္ဖို့မ်ားပါတယ္။


ဆက္ရန္

Credit to Mokenlay (Myanmar Cupid)

Posted by ဂ်စ္တီး        

ဆရာၾကီး ဦးသာနိဳးရဲ႕ ေဆာင္းပါး(၂၉)

( ကတၱား ) ဆိုတဲ႔ ပါဠိေ၀ါဟာရက ( ျပဳလုပ္သူ ) လို႔ အဓိပၸာယ္ရတယ္။ ဒါကိုစြဲေနတဲ႔ ေက်ာင္းသားဟာ အဂၤလိပ္သဒၵါရဲ႕ Passive Voice နဲ႔ ေတြ႕ရတဲ႔အခါ မ်က္စိလည္သြားတတ္တယ္။ အဲဒီလို မျဖစ္ရေလေအာင္ Subject ဆိုတဲ႔ ေ၀ါဟာရကို ေရေရလည္လည္ နားလည္အပ္တယ္။ Subject ဆိုတာ ( ျပဳလုပ္သူ ) လို႔ အဓိပၸာယ္မရပါဘူး။ ၾကိယာ ( ၀ါစက Predicate ) က ေျပာျပေနသူလို႔ နားလည္ရမယ္။ ေအာက္ပါ၀ါက်ေတြမွာ He ဟာ Subject ခ်ည္းပါပဲ။
He saw a thief. ( S-V-DO )
He shouted. ( S-V )
He was killed. ( S-V )
ျပဳလုပ္သူကို အဂၤလိပ္သဒၵါမွာ agent လို႔ ေခၚပါတယ္။ Subject ဟာ agent ျဖစ္ခ်င္တဲ႔အခါ ျဖစ္မယ္။
( ၀ါက် ၁ နဲ႕ ၂ ) ။ မျဖစ္ခ်င္လည္း မျဖစ္ေပဘူး။ ( ၀ါက် ၃ ) ။ Passive Voice ၀ါက်မွာ Subject ဟာ အလုပ္ခံရသူျဖစ္တယ္။ ျပဳလုပ္သူ agent ကို ေဖာ္ျပဖို႔လိုတဲ႔အခါ by ဆိုတဲ႔ စကားလံုးေလးနဲ႔တြဲျပီး ေဖာ္ျပေလ႔ရိွတယ္။ ဥပမာ……..