စာေၾကာင္းတစ္ေၾကာင္းကိုရြတ္ဆိုရာတြင္လည္း ဖိသံပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ I went to school. ကိုေျပာရာတြင္ went နွင့္ school ကို အျခား I နွင့္ to တို ့ထက္ ပိုရွည္ရွည္နွင့္ က်ယ္က်ယ္ ေျပာ ေလ့ရွိပါသည္။ အမ်ားအားျဖင့္ နာမ္၊ ၾကိယာ စသည့္ အခ်က္အလက္ကိုေဖာ္ျပသည့္ content words ဟု ပညာရွင္မ်ားကေခၚၾကေသာ စာလံုးမ်ားကို နာမ္စား၊ ၀ိဘတ္စသည့္ စာေၾကာင္းတည္ေဆာက္သည့္ function words ဟုပညာရွင္မ်ားကေခၚၾကေသာ စာလံုးမ်ားထက္ ပိုျပီး က်ယ္က်ယ္ နွင့္ ရွည္ရွည္ ရြတ္တတ္ၾကပါသည္။ အထက္ပါစာေၾကာင္းတြင္ ဘယ္ကိုသြားသည္ဆိုသည့္ အခ်က္အလက္ကို အသားေပးျပီး wentနွင့္ school ကို ဖိသံျဖင့္ ထြက္ပါသည္။ ဤသေဘာကိုသိလွ်င္ နားေထာင္ရာတြင္ ဖိသံနွင့္ ထြက္သည့္စကားလံုးမ်ားကိုပိုျပီး သတိျပဳလွ်က္ ၾကားေအာင္နားေထာင္သင့္ပါသည္။
နားေထာင္က်င့္နည္းေသးလွ်င္ မည္သည့္စကားလံုးမ်ားကို ဖိသံနွင့္ ထြက္သြားသည္ကို အလြယ္တကူဖမ္းမိဦးမည္ မဟုတ္ပါ။ ထို ့ျပင္ စာေၾကာင္းမ်ားတြင္ စကားလံုးတစ္လံုးနွင့္တစ္လံုးကို တစ္ဆက္တည္း ရြတ္သြားသည္ကိုလည္း နားယဥ္ဦးမည္မဟုတ္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ အၾကားစြမ္းရည္တိုးတက္ လိုလွ်င္ မ်ားမ်ားနားေထာင္၍ ေလ့က်င့္ျခင္းမွတပါး အျခားမရွိပါ။
သို ့ေသာ္ အၾကားစြမ္းရည္စတင္ေလ့က်င့္သူမ်ားအတြက္ ေနာက္ထပ္အခက္အခဲမ်ားရွိတတ္ပါသည္။ အသံထြက္ကို ဖမ္းမိေသာ္လည္း စကားလံုးကို မသိမျမင္ထားဘူးလွ်င္ ဘာဆိုလိုသည္ကိုသိမည္မဟုတ္ပါ။ စကားလံုးကို ျမင္ထားဘူးေသာ္လည္း ၎၏အဓိပၸာယ္နွင့္ သံုးပံုသံုးနည္းကို မသိထားလွ်င္လည္း ၾကားသာၾကားလိုက္ေသာ္လည္း နာလည္မည္မဟုတ္ပါ။
ထို ့ေၾကာင့္ အဂၤလိပ္စာ ေ၀ါဟာရၾကြယ္ေအာင္ အားထုတ္ထားသင့္ပါသည္။ အဖတ္စြမ္းရည္ေလ့က်င့္ရာတြင္ ေတြ႕့ရေသာ ေ၀ါဟာရအသစ္မ်ား၏ အသံထြက္မ်ားကိုသိျပီး ကိုယ္တိုင္ ထြက္နုိင္သည္႔အထိ အားထုတ္သင့္ပါသည္။ သို႔မွသာ နားေထာင္ရာတြင္ ထိုစကားလံုးအသစ္ကို ၾကားသည့္အခါ၌ “မိ” နိုင္ပါမည္။ အဘိဓာန္ပါ အသံထြက္ သေကၤတမ်ားျဖင့္ စကားလံုးတိုင္း၏ အသံထြက္ကို သိနုိင္ေၾကာင္းေျပာခဲ့ဲျပီးပါျပီ။ အြန္လိုင္းအဘိဓာန္မ်ားတြင္လည္း အသံထြက္အမွန္ကို နားေထာင္ႏိုင္ပါသည္။ ထို ့ျပင္ စကားလံုးအသစ္၏အဓိပၸာယ္နွင့္ သံုးပံုသံုးနည္းကိုလည္း တစ္ပါတည္း သိေအာင္ၾကိဳးစားရပါမည္။ ေ၀ါဟာရၾကြယ္၀ျခင္းက စာဖတ္ျခင္းနွင့္နားေထာင္ျခင္းကိုမ်ားစြာ အေထာက္အကူ ေပးပါသည္။
အၾကားစြမ္းရည္ေလ့က်င့္ရာတြင္ ေ၀ါဟာရအခက္အျပင္ ေတြ႔့ရမည့္ အျခားအခက္တစ္ခုမွာ ျမန္နွဳန္း ေနွးနွဳန္း ျဖစ္ပါသည္။ ေနွးေႏွးေျပာသည့္ အေျပာကို နိုင္ငံျခားဘာသာစကားေလ့လာသူမ်ားအဖို ့ ပို၍ နားလည္္ႏိုင္မည္ဆိုသည္မွာ ေျပာဖို႔လိုမည္မထင္ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ေနွးေနွးေျပာသည့္ စကားေျပာမ်ိဳးကုိနားေထာင္ျပီး စတင္ေလ့က်င့္သင့္ပါသည္။ ၎စကားေျပာမ်ိဳးကို အင္တာနက္တြင္ရွာနိုင္ပါသည္။ ဂူဂဲလ္ Google စာမ်က္နွာ search box “ ရွာကြက္”တြင္ Listening Exercises for English Language Learners ဟုစာရုိက္ရွာၾကည့္ပါ။ ဘီဘီစီ ဗီအုိေအ အဂၤလိပ္စာသင္ခန္းစာ စာအိမ္မ်ားတြင္လည္း ေႏွွးေႏွးေျပာထားသည့္ စကားေျပာမ်ားကို နားေထာင္နိုင္ပါသည္။
၎အဂၤလိပ္စာသင္ခန္းစာ စာအိမ္မ်ား၏ အားသာခ်က္တစ္ခုမွာ ေျပာသည့္အေၾကာင္းကို မွတ္တမ္း တင္ထားျပီးျဖစ္သည္။ အသံဖိုင္စာရြက္ေပၚတြင္ Text ဟူေသာ အမွတ္အသားတစ္ခုရိွေနတတ္ျပီး ၎ကို ဖြင့္ဖတ္နိုင္ပါလိမ့္မည္။ ထိုစာဖိုင္အမ်ားစုမွာ PDF ဖိုင္မ်ားျဖစ္တတ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ စာဖိုင္ကိုဖတ္လွ်က္ နားေထာင္နုိင္ပါသည္။ ထို႔ေနာက္ စာဖိုင္မပါဘဲ အနည္းဆံုးေနာက္ထပ္တစ္ၾကိမ္ နားေထာင္နိုင္ပါသည္။ ထိုအခါထြက္သြားသည့္အသံထြက္မ်ား၊ အေၾကာင္းအရာမ်ားနွင့္ အသံေနအသံထားမ်ား accent ကိုပါ လြယ္လင့္တကူ က်က္မိသြားပါလိမ့္မည္။ ေနာက္ပိုင္း အၾကားစြမ္းရည္ တက္လာသည့္အခါ စာဖိုင္မပါဘဲ ၾကားႏို္င္ပါလိမ့္မည္။
ဤေနရာတြင္ ေမးခြန္းထုတ္စရာရွိလာပါသည္။ အျပင္ေလာကတြင္ နားေထာင္သည့္အခါ မည္သည့္ စာဖိုင္မွမပါပါ။ ဘယ္သူမွ ေနွးေနွးမေျပာပါ။ ထို ့ျပင္ ဘာသာစကားေလ့လာသူမ်ားအတြက္ စီစဥ္ထားေသာ သင္ခန္းစာမ်ားတြင္ ေျပာထားသည့္အေျပာသည္ အျပင္ေလာကတြင္ေျပာသည့္ အေျပာမ်ားနွင့္ ထပ္တူမက်ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုကဲ့သို ့ေလ့က်င့္ထားျခင္းမ်ိဳးက အကူအညီေပးနိုင္ပါမည္လားဟု ေမးခြန္းထုတ္စရာရွိပါသည္။ အကူအညီေပးနိုင္ပါသည္ဟု ဘာသာေဗဒပညာရွင္မ်ားက ဆိုၾကပါသည္။
သို႔ေသာ္ ထိုပညာရွင္မ်ားစကားျဖင့္ မေက်နပ္သင့္ပါ။ ထိုသို ့သင္ခန္းစာနားေထာင္ျခင္မ်ိဳးကို ေလ့က်င့္ေနသည့္ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ေန႔စဥ္အျပင္ေလာကရွိ နားေထာင္စရာမ်ားကိုလည္း တစ္ေန႔နည္းနည္းစီ နားေထာင္သြားသင့္ပါသည္။ (ဥပမာ သတင္း ရုပ္ရွင္) သို႔မွသာ တစ္ဦးနွင့္တစ္ဦး စကားေျပာေသာအခါတြင္လည္းေကာင္း ရုပ္ရွင္ဂီတစသည့္ ေဖ်ာ္ေျဖစရာမ်ားနွင့္ သတင္းမိန္႔့ခြန္းစသည့္ အခ်က္အလက္တို႔ကို နားေထာင္ရာတြင္လည္းေကာင္း အမွန္တကယ္ၾကားျပီးနားလည္နိုင္ ေအာင္ျပင္ဆင္ျပီး ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ေရးသားသူ - ေက်ာ္ဝင္းထြန္း
Posted by ကိုတူး(မိတၳီလာ GTI)
No comments:
Post a Comment